13 July 2010

kenapa anda berminat nak jadi cikgu?

semalam 1st day klas..ingat lecturer tak masuk..yer la..minggu 1st..mesti lec bz nak uruskan mcm2 hal..tp jgn mimpi la..semalam aku ader 3 klas..sume lec masuk..bukan kejap2..sampai habih waktu..beretika sungguh...=)

hari ni pun sama..ada 2 klas...dua2 pun lec masuk..
petang tadi aku masuk kelas minor..
kelas kaedah mengajar akaun..
oleh sebab tinggal kami je budak minor yang tak ambil,
so kelas ni tak ramai..19 orang jer..
sikit..lega aku..tak la gabra sangat time nak buat microteachng nnt..
sume kenal pulak 2..

sebab kitaorg sikit, so lec suruh perkenalkan diri sorang2..
macam sekolah atau awal2 masuk U lak aku rasa..
so..cerita la tentang diri dan kenapa nak jadi cikgu?

apa jawapan aku?
saya sebenarnya tak minat nak jadi cikgu..nak jadi akauntan..dah apply accounting..tp tak dapat..so, bila saya dapat UPSI..saya masuk jer..kat sini saya baru nak pupuk jadi cikgu..

ya..memang betul tu...aku memang tak berapa minat nak jadi cikgu...cita2 aku dari kecik nak jadi akauntan..sebab aku suka number2 nih..aku tak suka subjek yang kena hafal2..otak aku tak berapa nak jalan..sebab 2 aku pilih akaun..

tapi bila aku dah masuk sini, aku patut akur..hala tuju aku sekarang menjadi seorang guru!

INGAT! GURU..
bukan lagi AKAUNTAN!

memang ambil masa untuk aku alihkan cita2 aku 2..sekarang aku tengah berusaha ke arah itu..menjadi guru seikhlas hati..tanpa paksaan atau terpaksa..sebab tugas guru sangat mulia..guru akan diingati sampai bila2..tanpa guru..siapalah kita hari ini..

sekian...

pesanan di angin lalu :
terima kasih guru2 ku..harap dapat menjadi seperti kalian..

No comments: