Lilypie Second Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers

28 March 2010

isu jongang..

last week, leturer aku buka topik pasal jongang dalam kelas, beliau ckp, time die g dengar ceramah kat masjid, ada ustaz bangkitkan isu ni..isu apa 2, aku x perlu cakap kat disini yer...pas lecturer 2 dah abih cerita, tetiba ada rakan sekuliah aku dengan selambanya bertanya 'jongang 2 apa?' agak terkejut dan sangat kelakar time 2 aku dengar..biar betik budak ni, jongang pun tak tahu apa..student ni from s'wak or sabah..maybe dia x familiar la kot dengar perkataan jongang nih..

apa itu jongang?apa yang anda faham tentang jongang?
jongang adalah perbezaan jarak antara gigi atas dan bawah yang berselisih melebihi empat milimeter (mm)..kalau ikut bahasa mudah, gigi agak menonjol keluar..

kenapa jongang 2 terjadi?
mengikut apa yang aku dengar dari orang tua2, jongang ni terjadi bila time kecik2 si ibu bagi puting kat baby sebab tak bagi menangis..bila dah selalu macam 2, jadi la jongang..
menurut Pakar Perunding Kanan Ortodontik Klinik Pergigian Bangsar, Dr. Norlian Daud berkata, amalan menghisap puting botol atau puting tiruan perlu dielakkan sejak awal bagi menghindari masalah tersebut terjadi (sumber Kosmo)..

macam mana nak merawat?
- elakkan hisap puting dan botol sejak dari awal..
- jangan biar baby hisap jari..(orang tua2 cakap, kalau budak2 hisap jari ni x kacau mak dia buat kerja..yer ke?x dapat nak dipastikan la statement nih)
- pakai pendakap gigi

itu je info tentang jongang..untuk keterangan yang lebih lanjut, baca disini..

Halimah Jongang

sumber : utusan

cerita ni dulu aku layan gak masa dia movie..
tapi bila die dah wat episod, aku dah tak terlayan..
memang la cerita ni ada yang suka dan ada yang tak suka tengok..
semua 2 pendapat masing2..
kalau orang cakap cerita 2 bagi pengajaran, so ambil la apa pengajaran yang nak disampaikan..
kalau ada apa2 yang tak kena tentang cerita 2, x yah amik..dan tak perlu nak tengok lagi..senang bukan?
maaf kalau ada yang x bersetuju..aku hanya meluahkan pendapat..

tentang kes ada yang rasa terhina melalui cerita dan lirik lagu halimah jongang,
penerbit cerita dan penulis lirik lagu ni dah bagi penjelasan..
bagi mereka yang mengejek golongan ini, sedarkah mereka, berdosa apabila ejekan mereka itu membuatkan orang terasa..sedarlah x semua manusia perfect..so, x payah nak mengata orang..

p/s: agak2 lepas ni keluar x isu Fatimah Juling?

No comments: