25 November 2011

~Perihal Result BSP~

Hi...

baru balik klinik..jumpa doktor pasal BSP 23/11/11 ri tu..

result ok la..
____________________________________________________

Pre breakfast 8.00am - 4.7 (normal) kan puasa dari kul 10 mlm..

Pre Lunch 11.30am - 6.4 (tinggi okeh) pas amik darah kul 8 g makan lontong ngan air barli, jadi terima la result dia yang tinggi macam 2..

Pre dinner 6.00pm - 3.9 (rendah sangat lak) aku makan roti 2 keping, buah limau ngan air oren..

Pre bed 9.00pm - 6.3 (tinggi semula) padahal makan menu yang sama macam pukul 6 tu, cuma tambah telur goreng..

____________________________________________________

Aim BSP : Result yang sepatutnya..

8.00am ~ 4-5mmol/L
11.30am ~ 4-6mmol/L
6.00pm ~ 4-6mmol/L
9.00pm ~ 4-7mmol/L

jadi, aku ada 1 bacaan tak normal..kul 11.30...

*Sekiranya BSP normal
-diet control dan monitor BSP setiap bulan
-rujuk dietician

*Sekiranya BSP tidak normal
-rujuk dietician
-1 bacaan ulang bacaan yang abnormal
-2 bacaan @ lebih 6mmol/L, mulakan rawatan insulin di hospital
-GDM dengan rawatan insulin lakukan BSP setiap 2 minggu

haiyaaa...macam2 kan klu dah sangkut kencing manis ni...mommy2 yang lum kena lagi, korang jaga la makan betul2...sekali sangkut, 2 minggu sekali korang kena wat BSP ni, kiranya sampai aku nak bersalin, setiap 2 minggu la kena wat BSP..sehari 4 kali lak 2 kena cucuk..habis jejari..hehe..demi mu anak, mama sanggup je...=)

No comments: