Lilypie Second Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers

07 December 2011

~Dugaan Mu~

Hi Mommies

Petang tadi aku ade kol akak nih..wife kawan en. asben..die nurse kat KK Tebrau..aku kol die nak tanya pasal hal aku jatuh tu..cuak jugak bile orang cakap baik pegi cek..mekasih ye yang ingatkan aku..=)

Aku bagi tau kat die aku jatuh..dia tanya aku jatuh macam mane??aku cakap la jatuh terduduk..

pas 2 dia tanya baby gerak ok tak?cukup 10 kali tak?baby gerak ok, cukup je 10 kali..

ader kuar lendir atau darah tak lepas jatuh 2? tak der…

akak 2 cakap la, kalau cam 2, tak de pa pe..sebab kalau g hospital atau klinik pun, dr. akan tanya macam 2, kalau kite cakap baby kurang gerak, dr. scan tengok jantung baby…kalau ok, die suh balik..kire tak de pa pe..

Akak 2 kata, insyaAllah tak de pe…alhamdulillah aku dengar..


Pas 2 ktorang borak lg…

die tanya aku ader GDM ke…iyer kak ader..tadi pun baru blk wat BSP…akak tu bagi tau, klu ibu yang ada GDM ni, slalunya kena paksa bersalin awal/induce…dalam 38 minggu dah kena bersalin..guullpp..telan air liur tak lepas aku rasa…nak sangat kan tarikh 23 dis, memang 38 minggu tu ngam2 la 23 disember..huhu..risau dah ni..haiahh..


Sebab ape ibu yang ader GDM ni kena paksa bersalin awal?

Sebabnye takut baby besar sangat kalau nak tunggu 40 minggu..dan juga takut baby hipo..sebab bila baby kat dalam perut ni dah biasa dapat gula yang banyak, bila kuar, gula dalam darah baby kurang, dia akan hipo…ini yang aku fahamkan la berdasarkan penerangan akak tu..

kalau nak penerangan yang lebih lanjut, boleh la klik di sini..

Kadang bila difikirkan, banyak betul dugaan untuk aku time mengandung ni, GDM, GBS dan tinggi kurang 145. Ya Allah tabahkanlah hati ni tuk melahirkan anak tersayang..moga Kau permudahkan semua nya..Amin~


* sesape ade pengalaman tak?

2 comments:

hyazz said...

insyaallah..semua nye dari Allah..senang susah bersalin ingatkan Dia jer...jangan lupa selawat ke atas junjungan nabi kita selalu

FieZaLieSa said...

tq kak..hrp2 mcm 2 la..